مشاوره بیمه تامین اجتماعی

تعداد سوالات مطرح شده توسط کاربران 1067 عدد



اینجانب شرکتی دارم که موضوع فعالیت آن سردخانه است برای گرفتن مفاصاحساب یکی از قراردادهای شرکت به اداره تامین اجتماعی مراجعه کردم موضوع قرارداد توسط پرسنل شرکت که حق بیمه آنها هر ماه پرداخت می‌گردد انجام شده است اداره تامین اجتماعی به این دلیل که قرارداد فوق در وجوه درآمدی حسابرسی از دفاتر مالی شرکت نیامده بابت مفاصاحساب قرارداد هفده درصد کل مبلغ قرارداد را به عنوان حق بیمه قرارداد مطالبه کرده اند لطفا راهنمایی کنید در جلسه هیات بدوی چطوری باید از خودم دفاع کنم که حق بیمه برای قرارداد ندهم .
پاسخ:
باسلام
مستندات اسناد مالی و دفاتر قانونی شرکت را که بیانگر آن است که درآمد حاصل از اجرای قرارداد موصوف در دفاتر لحاظ شده را بهره برده و به هیأت ارائه دهید و عنوان نمایید شاید سهل انگاری از سوی بازرس دفاتر قانونی بوده که قرارداد را در لیست وجوه درآمدی ذکر ننموده است.  
 

با سلام یک نیرو جدید جذب شده است که تحت پوشش بیمه شرکت نفت از طرف پدرشان هستند و ما برای تعهدات بیمه ای خودمان چگونه باید اقدام کنیم ؟
پاسخ:
باسلام
ایشان تا زمانی که فاقد شغل باشد به عنوان فرد تبعی تحت پوشش بیمه پدرشان هستند و به محض اشتغال از تبعیت ایشان خارج می شوند. لذا شرکت مکلف است نسبت به بیمه عنوان ایشان نزد سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.  
 

سلام و ارادت وقت بخیر مغازه استیجاری در و پنجره سازی (آهنگری) در سی و هشت سال پیش (۱۳۶۴)فردی را بیمه تامین اجتماعی نموده به مدت حدودا سه سال و نیم در سال ۱۳۷۲ کارفرما ورشکسته و کار‌ تعطیل شده و اعلام تعطیلی هم به امور مربوطه (دارایی و تامین اجتماعی و اصناف ) شده و پروانه نیز سال ۱۳۷۵ باطل و تاریخ آن به اتمام رسیده و اصلا مغازه ای وجود نداشته کارفرما هفت سال پیش سال ۱۳۹۵ به رحمت خدا رفته و فوت نموده فردی که بیمه بود درخواست بازنشستگی داده و برای اینکه طبق قانون جدید بتواند از سختی کار استفاده کند نیاز به سابقه داشته اداره کار و تامین اجتماعی سابقه فرد مورد نظر را از طریق پست یا مامور ابلاغ به درب مغازه سابق برده و چون وجود خارجی نداشته برگشت داده اند فرد بیمه شده آدرس منزل کارفرمای فوت شده را پیدا نموده و پست هم با پرس و جو از محلات به درب خانه کارفرمای سابق آورده که با توجه به عدم سواد (همسر کارفرمای فوت شده) نامه را تحویل گرفته و سه روز وقت داشت که اعتراض کنند که مغازه تعطیل هست و پروانه ندارد و کارفرما فوت شده کارگر بیمه شده با پیدا نمودن ورثه کارفرمای فوت شده و درخواست و خواهش و تمنا که شما اعلام نکنید مغازه تعطیل هست و پروانه ندارد و شخص فوت شده که سختی کار من تایید شود تا بتوانم بازنشست شوم من سختی کار را خودم پرداخت میکنم و از این حرف ها.... پس از تایید سختی کار با توجه به اینکه مبلغ بیمه که الان از شغلش پرداخت میشود بالا هست (حدود ده میلیون و نیم بیمه پارسال یعنی سال ۱۴۰۱ برایش پرداخت میشود) مبلغ چهل میلیون تومان باید سختی کار پرداخت کند (تا امروز و در صورتی که به ماه های بعد و سال بعد بیفته مبلغ حدود دو برابر میشه) و الان زیر تمام قول و قرار خود زده و میگوید شما(ورثه) باید پرداخت کنید و حتی تامین اجتماعی هم با توجه به عدم وجود مغازه و کارفرما ابلاغ نکرده که ما پرداخت کنیم هنوز سختی کار پرداخت نشده و فرد مورد نظر هم بازنشست نشده...(اداره کار سوال شده اگه خودش پرداخت کنه و بازنشست بشه بعد از بازنشستگی میاد اداره کار از ورثه شکایت میکنه و اداره کار هم همون جلسه اول حکم به پرداخت به اون بیمه شده رو میده و در صورت عدم پرداخت رای به دادگستری رفته و حکم توقیف ماشین یا خط موبایل و ...تمام ورثه رو صادر میکنه میخواستم ببینم با توجه به شریطی که توضیح دادم راهی یا قانونی هست که تا بازنشست نشده ما انجام بدیم و بتوانیم سختی کار او را لغو کنیم
پاسخ:
باسلام
نظر به اینکه آرای سختی کار در کمیته های ادارات کار تشکیل می گردد، پیشنهاد می گردد به ادارات مذکور مراجعه و طرح موضوع نمائید.  
 

با سلام ما تولید کننده انواع قوطی فلزی می باشیم . آیا در قراردادهای فروش قوطی که مطابق با نیاز مشتری قوطی را تولید و نیز چاپ برروی آن انجام می دهیم آیا خریدار ملزم می باشد که قرارداد سالانه که داریم 5 درصد مبلغ قرارداد را به عنوان سپرده بیمه تامین اجتماعی کسر نماید تا بعدا ما مفاصا حساب سازمان تامین اجتماعی را ارائه نمائیم ؟ لطفن بند قانونی آن را هم اعلام کنید . با تشکر
پاسخ:
با سلام
نظر به اینکه موضوع قرارداد سفارش از سوی خریدار است، لذا قرارداد پیمانکاری و از مصادیق ماده 38 قانون تأمین اجتماعی است و واگذارنده مکلف به کسر 5% از هر صورت وضعیت می باشد، لکن کارخانه جنابعالی به عنوان تولیدکننده دارای کد کارگاه ثابت، می تواند از تسهیلات ماده (11) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1398/02/15 مجلس شورای (موضوع بند 14 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران) بهره مند گردد. برای توضیحات بیشتر و چگونگی فرآیند کار با تعیین وقت قبلی (شماره های 3-88714472) به معاونت کسب و کار- واحد بیمه و تأمین اجتماعی مراجعه نمایید.  
 

سلام حد اقل ساعت کاری بیمه در ماه چند ساعت هست
پاسخ:
باسلام
در قانون کار حداقل ساعات کاری پرسنل تمام وقت تعیین شده است (حداقل ساعات کاری در هفته 44 ساعت). کارفرما مکلف است بر اساس میزان کارکرد بیمه شده، لیست و حق بیمه ایشان را ارسال و واریز نماید. بنابراین در خصوص پرسنل نیمه وقت و مزد ساعتی، بدون در نظر گرفتن حداقل ساعات کاری، کارفرما مکلف است جمع ساعات کاری را بر اساس قرارداد تجمیع و تبدیل به روز و به نسبت روزهای محاسبه شده اقدام به ارسال لیست و حق بیمه نماید.  
 

با سلام من دارای کارت بازرگانی حقیقی هستم و برای تمدید کارت خود به سامانه جامع تجارت مراجعه نموده ام. با توجه به این که هیچ کارمندی ندارم، اما داشتن کد کارگاه تامین اجتماعی جزء موارد ستاره دار و اجباری است. لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ:
باسلام
طبق قوانین جاری سازمان تأمین اجتماعی کلیه فعالان اقتصادی از زمان تأسیس کارگاه خود موظفند ظرف 15 روز نزد واحدهای اجرایی حوزه جغرافیایی سازمان مذکور تشکیل پرونده مطالباتی بدهند و این اقدام ربطی به نداشتن کارگر ندارد. ضمن اینکه سازمان توسعه تجارت برای تمدید کارت بازرگانی (وفق ماده 37 قانون تأمین اجتماعی) استعلام از سازمان مذکور را لازم می داند و این استعلام از طریق سامانه الکترونیکی صورت می پذیرد. با تشکیل پرونده مطالباتی و اخذ کد کارگاهی محل فعالیت شما با سامانه لینک خواهد شد.  
 

با سلام من دارای کارت بازرگانی حقیقی هستم و برای تمدید کارت خود به سامانه جامع تجارت مراجعه نموده ام. با توجه به این که هیچ کارمندی ندارم، اما داشتن کد کارگاه تامین اجتماعی جزء موارد ستاره دار و اجباری است. لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ:
باسلام
طبق قوانین جاری سازمان تأمین اجتماعی کلیه فعالان اقتصادی از زمان تأسیس کارگاه خود موظفند ظرف 15 روز نزد واحدهای اجرایی حوزه جغرافیایی سازمان مذکور تشکیل پرونده مطالباتی بدهند و این اقدام ربطی به نداشتن کارگر ندارد. ضمن اینکه سازمان توسعه تجارت برای تمدید کارت بازرگانی (وفق ماده 37 قانون تأمین اجتماعی) استعلام از سازمان مذکور را لازم می داند و این استعلام از طریق سامانه الکترونیکی صورت می پذیرد. با تشکیل پرونده مطالباتی و اخذ کد کارگاهی محل فعالیت شما با سامانه لینک خواهد شد.  
 

با عرض سلام و خسته نباشید، با وجود ثبت نام در وب سایت تامین اجتماعی، و داشتن سابقه بیمه، از نظر صمت، سوابقی با کد ملی من در تامین اجتماعی وجود ندارد. به یکی ار کارگذاری ها مراجعه کرده ام، اما از نظر آن ها مشکلی وجود ندارد. لطفا راه نمایی کنید. ممنونم
پاسخ:
با سلام
سوابق بیمه برای تمدید کارت بازرگانی باید با عنوان کارفرمایی در سیستم تأمین اجتماعی ثبت باشد. در نتیجه جهت اصلاح مورد فوق به شعبه حوزه فعالیت خود مراجعه فرمایید و تا ارتباط بیمه ای شما را از حالت بیمه شده به صورت کارفرمایی در سامانه تأمین اجتماعی تغییر دهند.  
 

با سلام برای یک شرکت تازه تاسیس نیاز به همکاری با یک پزشک است . در دوحالت میخواستم این همکاری را بررسی کنم : 1- اینکه استخدام شود 2- به صورت درصدی با ایشان قرار داد بسته شود که درصدی درآمد خدمات را دریافت کند در هر دوحالت طبق کدام ماده قانون بیمه و مالیات با این قرارداد برخورد میشود و همچنین کدامیک برای شرکت به صرفه تر است ؟
پاسخ:
با سلام و احترام
شماره شما در اختیار مشاوران مالیاتی و تامین اجتماعی جهت مشاوره قرار گرفت.  
 

شرکت تازه تاسیس هست و فعالیت اقتصادی نداشته کد کارگاه یا ثبت در بیمه الزامی است؟در صورت عدم ثبت تخلفی صورت گرفته؟
پاسخ:
با سلام
اگرچه کارفرما مکلف است از تاریخ تأسیس شرکت ظرف 15 روز در شعب تأمین اجتماعی (شعبه ای که در محدوده جغرافیایی محل فعالیت شرکت باشد) تشکیل پرونده دهد، لکن عدم تشکیل پرونده به منزله تخلف محسوب نمی گردد.
چنانچه شرکت دارای فعالیت و پرسنل استخدام نماید، اجباراً باید پرسنل خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه نماید و این امر مستلزم تشکیل پرونده است. همچنین جهت اخذ هر گونه گواهی از سازمان مذکور، مستلزم تشکیل پرونده در تأمین اجتماعی است.  
 

ثبت پرسش جدید



ارسال پیام