مشاوره بیمه تامین اجتماعی

تعداد سوالات مطرح شده توسط کاربران 1071 عدد



هفت سال سختی کار با بیمه حال حاضر ۲۵۰۰۰۰۰ چهار درصد آن چقدر می شود
پاسخ:
سلام ، باتوجه به اینکه شرایط وسوابق ومبلغ پرداختی مهم است جهت راهنمایی روز های سه شنبه با شماره 88714472 و 3 مشاورحوزه کار تماس حاصل نمائید.  
 

به نام خدا سلام و احترام اینجانب به همراه یک نفر دیگر که هر دو بازنشسته تامین اجتماعی هستیم و مستمری دریافت می کنیم، یک شرکت با مسئولیت محدود تاسیس کرده ایم. سمت ما در این شرکت به طور موظف مدیر عامل و عضو هیئت مدیره و نیز رئیس هیئت مدیره می باشد. در عین حال علاوه بر سمت های فوق به طور دائم در شرکت حضور داشته و امور شرکت در زمینه های مختلف را انجام می دهیم. سوال این است که چنانچه بابت فعالیت هایی که برای امور شرکت انجام می دهیم حقوق یا دستمزد، خواه به صورت مستمر ماهانه یا ساعتی، برداشت کنیم، مشمول پرداخت حق بیمه یا احتمالا قطع مستمری می شویم یا خیر؟
پاسخ:
به موجب تبصره 5 الحاقی به ماده 4 قانون تامین اجتماعی:کارفرمایان اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند خود را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه و اسم خود را با عنوان کارفرما در لیست بیمه پرسنل شرکت ثبت و ارسال نمایند بنابراین بیمه کارفرمایان اعم از مدیر عامل و اعضای هیات مدیره اختیاری است و اجباری نیست.  
 

باسلام آیا درصورت داشتن کارت بازرگانی وعضویت در اتاق بازرگانی؛ میتوانیم برای خودمان بیمه تامین اجتماعی واریز نماییم؟
پاسخ:
سلام
بله شما میتوتنید خود را از طریق بیمه حرف و مشاغل آزاد با انعقاد قرارداد نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نمایید.  
 

باسلام و احترام به استحضار میرساند شرکتی داریم که در زمینه تامین تجهیزات مخابراتی و نصب و راه اندازی فعالیت دارد اخیرا با یک شهرداری اقدام به انعقاد قرارداد نموده ایم حدود 96 درصد مبلغ قرارداد تامین تجهیزات می باشد و حدود 4 درصد مبلغ قرارداد نصب و راه اندازی قید گردیده است که تمام عملیات نصب و راه اندازی توسط پرسنل شرکت انجام پذیرفته است که تمامی پرسنل فوق بیمه شرکت بوده و ماهیانه حق بیمه آنها پرداخت میشود خواهشمند است در خصوص اخذ مفاصا حساب تامین اجتماعی قرارداد فوق راهنمایی فرمایید و درصد تقریبی مبلغ بیمه را اعلام فرمایید توضیح اینکه تمامی تجهیزات قرارداد فوق بصورت آماده از سایر شرکتها خریداری شده و به شهرداری تحویل شده است
پاسخ:
باسلام
نظر به اینکه 96 درصد از مبلغ قرارداد اختصاص به تامین تجهیزات دارد لذا قرارداد PC محسوب میگردد.قراردادهای PC که بالای 50 درصد مبلغ قرارداد اختصاص به خرید تجهیزات دلرد مشمول چهارمین اصلاحیه بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران به شماره8953/ 1401/ 1000 مورخ 18/ 8/ 1401 و حق بیمه قرارداد مقطوع با مآخذ 4% به انضمام بیمه بیکاری نسبت به کل مبلغ قرارداد محاسبه میگردد.
 
 

اینجانب شرکتی دارم که موضوع فعالیت آن سردخانه است برای گرفتن مفاصاحساب یکی از قراردادهای شرکت به اداره تامین اجتماعی مراجعه کردم موضوع قرارداد توسط پرسنل شرکت که حق بیمه آنها هر ماه پرداخت می‌گردد انجام شده است اداره تامین اجتماعی به این دلیل که قرارداد فوق در وجوه درآمدی حسابرسی از دفاتر مالی شرکت نیامده بابت مفاصاحساب قرارداد هفده درصد کل مبلغ قرارداد را به عنوان حق بیمه قرارداد مطالبه کرده اند لطفا راهنمایی کنید در جلسه هیات بدوی چطوری باید از خودم دفاع کنم که حق بیمه برای قرارداد ندهم .
پاسخ:
باسلام
مستندات اسناد مالی و دفاتر قانونی شرکت را که بیانگر آن است که درآمد حاصل از اجرای قرارداد موصوف در دفاتر لحاظ شده را بهره برده و به هیأت ارائه دهید و عنوان نمایید شاید سهل انگاری از سوی بازرس دفاتر قانونی بوده که قرارداد را در لیست وجوه درآمدی ذکر ننموده است.  
 

با سلام یک نیرو جدید جذب شده است که تحت پوشش بیمه شرکت نفت از طرف پدرشان هستند و ما برای تعهدات بیمه ای خودمان چگونه باید اقدام کنیم ؟
پاسخ:
باسلام
ایشان تا زمانی که فاقد شغل باشد به عنوان فرد تبعی تحت پوشش بیمه پدرشان هستند و به محض اشتغال از تبعیت ایشان خارج می شوند. لذا شرکت مکلف است نسبت به بیمه عنوان ایشان نزد سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.  
 

سلام و ارادت وقت بخیر مغازه استیجاری در و پنجره سازی (آهنگری) در سی و هشت سال پیش (۱۳۶۴)فردی را بیمه تامین اجتماعی نموده به مدت حدودا سه سال و نیم در سال ۱۳۷۲ کارفرما ورشکسته و کار‌ تعطیل شده و اعلام تعطیلی هم به امور مربوطه (دارایی و تامین اجتماعی و اصناف ) شده و پروانه نیز سال ۱۳۷۵ باطل و تاریخ آن به اتمام رسیده و اصلا مغازه ای وجود نداشته کارفرما هفت سال پیش سال ۱۳۹۵ به رحمت خدا رفته و فوت نموده فردی که بیمه بود درخواست بازنشستگی داده و برای اینکه طبق قانون جدید بتواند از سختی کار استفاده کند نیاز به سابقه داشته اداره کار و تامین اجتماعی سابقه فرد مورد نظر را از طریق پست یا مامور ابلاغ به درب مغازه سابق برده و چون وجود خارجی نداشته برگشت داده اند فرد بیمه شده آدرس منزل کارفرمای فوت شده را پیدا نموده و پست هم با پرس و جو از محلات به درب خانه کارفرمای سابق آورده که با توجه به عدم سواد (همسر کارفرمای فوت شده) نامه را تحویل گرفته و سه روز وقت داشت که اعتراض کنند که مغازه تعطیل هست و پروانه ندارد و کارفرما فوت شده کارگر بیمه شده با پیدا نمودن ورثه کارفرمای فوت شده و درخواست و خواهش و تمنا که شما اعلام نکنید مغازه تعطیل هست و پروانه ندارد و شخص فوت شده که سختی کار من تایید شود تا بتوانم بازنشست شوم من سختی کار را خودم پرداخت میکنم و از این حرف ها.... پس از تایید سختی کار با توجه به اینکه مبلغ بیمه که الان از شغلش پرداخت میشود بالا هست (حدود ده میلیون و نیم بیمه پارسال یعنی سال ۱۴۰۱ برایش پرداخت میشود) مبلغ چهل میلیون تومان باید سختی کار پرداخت کند (تا امروز و در صورتی که به ماه های بعد و سال بعد بیفته مبلغ حدود دو برابر میشه) و الان زیر تمام قول و قرار خود زده و میگوید شما(ورثه) باید پرداخت کنید و حتی تامین اجتماعی هم با توجه به عدم وجود مغازه و کارفرما ابلاغ نکرده که ما پرداخت کنیم هنوز سختی کار پرداخت نشده و فرد مورد نظر هم بازنشست نشده...(اداره کار سوال شده اگه خودش پرداخت کنه و بازنشست بشه بعد از بازنشستگی میاد اداره کار از ورثه شکایت میکنه و اداره کار هم همون جلسه اول حکم به پرداخت به اون بیمه شده رو میده و در صورت عدم پرداخت رای به دادگستری رفته و حکم توقیف ماشین یا خط موبایل و ...تمام ورثه رو صادر میکنه میخواستم ببینم با توجه به شریطی که توضیح دادم راهی یا قانونی هست که تا بازنشست نشده ما انجام بدیم و بتوانیم سختی کار او را لغو کنیم
پاسخ:
باسلام
نظر به اینکه آرای سختی کار در کمیته های ادارات کار تشکیل می گردد، پیشنهاد می گردد به ادارات مذکور مراجعه و طرح موضوع نمائید.  
 

با سلام ما تولید کننده انواع قوطی فلزی می باشیم . آیا در قراردادهای فروش قوطی که مطابق با نیاز مشتری قوطی را تولید و نیز چاپ برروی آن انجام می دهیم آیا خریدار ملزم می باشد که قرارداد سالانه که داریم 5 درصد مبلغ قرارداد را به عنوان سپرده بیمه تامین اجتماعی کسر نماید تا بعدا ما مفاصا حساب سازمان تامین اجتماعی را ارائه نمائیم ؟ لطفن بند قانونی آن را هم اعلام کنید . با تشکر
پاسخ:
با سلام
نظر به اینکه موضوع قرارداد سفارش از سوی خریدار است، لذا قرارداد پیمانکاری و از مصادیق ماده 38 قانون تأمین اجتماعی است و واگذارنده مکلف به کسر 5% از هر صورت وضعیت می باشد، لکن کارخانه جنابعالی به عنوان تولیدکننده دارای کد کارگاه ثابت، می تواند از تسهیلات ماده (11) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1398/02/15 مجلس شورای (موضوع بند 14 بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران) بهره مند گردد. برای توضیحات بیشتر و چگونگی فرآیند کار با تعیین وقت قبلی (شماره های 3-88714472) به معاونت کسب و کار- واحد بیمه و تأمین اجتماعی مراجعه نمایید.  
 

سلام حد اقل ساعت کاری بیمه در ماه چند ساعت هست
پاسخ:
باسلام
در قانون کار حداقل ساعات کاری پرسنل تمام وقت تعیین شده است (حداقل ساعات کاری در هفته 44 ساعت). کارفرما مکلف است بر اساس میزان کارکرد بیمه شده، لیست و حق بیمه ایشان را ارسال و واریز نماید. بنابراین در خصوص پرسنل نیمه وقت و مزد ساعتی، بدون در نظر گرفتن حداقل ساعات کاری، کارفرما مکلف است جمع ساعات کاری را بر اساس قرارداد تجمیع و تبدیل به روز و به نسبت روزهای محاسبه شده اقدام به ارسال لیست و حق بیمه نماید.  
 

با سلام من دارای کارت بازرگانی حقیقی هستم و برای تمدید کارت خود به سامانه جامع تجارت مراجعه نموده ام. با توجه به این که هیچ کارمندی ندارم، اما داشتن کد کارگاه تامین اجتماعی جزء موارد ستاره دار و اجباری است. لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ:
باسلام
طبق قوانین جاری سازمان تأمین اجتماعی کلیه فعالان اقتصادی از زمان تأسیس کارگاه خود موظفند ظرف 15 روز نزد واحدهای اجرایی حوزه جغرافیایی سازمان مذکور تشکیل پرونده مطالباتی بدهند و این اقدام ربطی به نداشتن کارگر ندارد. ضمن اینکه سازمان توسعه تجارت برای تمدید کارت بازرگانی (وفق ماده 37 قانون تأمین اجتماعی) استعلام از سازمان مذکور را لازم می داند و این استعلام از طریق سامانه الکترونیکی صورت می پذیرد. با تشکیل پرونده مطالباتی و اخذ کد کارگاهی محل فعالیت شما با سامانه لینک خواهد شد.  
 

ثبت پرسش جدید



ارسال پیام