سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیتهای صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.
این نهاد مدرن اقتصادی توسط حاج محمد حسین امین الضرب بنیان گذاری شد و تا سال 1305 نیز با همین نام به کار ادامه میداد. در 16 مهرماه همین سال، این نهاد به «اتاق تجارت تهران» تغییر نام داد و برای اولین بار در فهرست تشکل های، وزارت بازرگانی به ثبت رسید.در این دوره حاج امین اصفهانی ریاست اتاق تجارت تهران را برعهده داشت و حاج میرزا ابوطالب اسلامیه، میرزا عبدالحسین نیکپور، فقیه التجار، آقا میرزا علی محلوجی و آقا شیخ حسین حریری هیات نمایندگان آن را تشکیل دادند. تا سال 1311 ریاست اتاق همچنان برعهده حاج امین اصفهانی بود. در انتخابات بعدی اتاق، حاج حسین مهدوی ریاست اتاق را به عهده گرفت. اما حضور حاج حسین مهدوی یکسال بیشتر دوام نداشت و سپس عبدالحسین نیکپور از سال 1313 تا سال 1335 به ریاست اتاق تجار انتخاب شد. در دوران ریاست نیکپور، اتاق تجار بار دیگر نام خود را تغییر داد و براساس عرف بین المللی، عنوان «اتاق بازرگانی» برای آن انتخاب شد.
اتاق بازرگانی تنها به پشتیبانی از بدنه تجاری کشور می پرداخت و برهمین اساس از مدتی قبل صنایع کشور نیز اقدام به تاسیس نهادی به نام اتاق صنایع و معادن کردند. سال 1336 پیش نویس طرح این اتاق جدید، چندین بار تقدیم مجلس شد، اماسناتور نیکپور به عنوان رئیس اتاق بازرگانی که تشکیل این اتاق را عامل تضعیف کننده نهاد متبوع خود می دانست با آن به مخالفت پرداخت.
با این حال سال 1340 تعدادی از صاحبان صنایع، دولت را زیر فشار قرار دادند تا نسبت به تشکیل اتاق صنایع و معادن اقدام کند. سرانجام در آبان ماه 1341 اتاق صنایع و معادن با عضویت هیات نمایندگی مرکب از 30 نفر از کارخانه داران و معدن داران کشور تشکیل شد. با این وجود قانون اتاق صنایع و معادن در سال 1343 به تصویب رسمی مجلس رسید.
اسفندماه سال 1348 تصمیم گرفته شد تا دو اتاق به دلیل جلوگیری از موازی کاریهای بیشتر باهم ادغام شوند. در قانون ادغام اتاقها، هیات نمایندگان اتاق ایران 72 نفر پیش بینی شده بود که 35 نفر نماینده شعبه تهران، 20نفر نماینده شعبه های شهرستانی و 17 نفر نماینده اتحادیه سندیکاهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان و وارد کنند گان وابسته به اتاق بودند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تا روزهای ابتدایی انقلاب با همین روال به کار خود ادامه میداد و نقش موثری نیز در فرآیندهای تصویب و اجرای قوانین و حتی تدوین برنامه های توسعهای داشت.
با پیروزی انقلاب، اتاق ایران نیز به عنوان نهادی مطرح شد که نیاز به تغییرات گسترده در هیات حاکمه آن وجود داشت. سال 1357 بلافاصله پس از پیروزی انقلاب هیاتی به فرمان حضرت امام (ره) اداره امور اتاق ایران را در دست گرفتند. این هیات عبارت بودند از: حاج آقا طرخانی ، آقای مهندس سید علینقی خاموشی، آقای اسدالله عسگراولادی ، آقای میرمحمد صادقی، آقای میرفندرسکی، آقای محمد علی نوید و آقای ابوالفضل احمدی.
در اولین انتخاباتی که پس از ماموریت کمیته منتخب امام در اتاق صورت گرفت، سید علی نقی خاموشی به سمت ریاست اتاق ایران و ریاست اتاق تهران انتخاب شد.
پیشینه
تجار و بازرگانان ایرانی در طول تاریخ چند هزارساله ایران همیشه نقشــی کلیدی در اقتصاد و سیاست گذاری های کشــور بازی کرده اند و این حضور به خصوص در 200 سال گذشته (از دوره قاجار) و با افزایش مبادلات اقتصادی با دیگر کشورها پررنگتر شده است. در این بین تهران به عنوان پایتخت کشور در دو قرن گذشته همیشه قلب تپنده اقتصاد ایران و مرکز اصلی حضور فعالان اقتصادی و مطالبه گری آن ها برای بهبود و توسعه بوده است و اتاق تهران هم به عنوان قدیمی ترین تشکل بخش خصوصی در همین راستا شکل گرفت. محمدحسن امین الضرب که از معتمدترین و بانفوذترین تاجر دوران قاجار بود به نمایندگی از دیگر تجار، طی نامه ای انتقادی به ناصرالدین شاه از او خواست تا شرایط را برای فعالیت های بازرگانان و فعالان اقتصادی فراهم کند و شاه هم در پاسخ به این شکواییه فرمان تشکیل «مجلس وکلای تجار» را صادر کرد. مجلس وکلای تجار در 14 مرداد 1263 هجری شمسی نخستین جلسه خود را با حضور تجار و بازرگانان در تهران تشکیل داد و ریاست آن را حاج محمد حسن امین الضرب برعهده گرفت. همچنین او به همراه تعدادی از تجار دیگر اتحادیه تجار تهران را نیز تشکیل داد. البته مجلس وکلای تجار و اتحادیه تجارت تهران در سال های مشروطه، جنگ جهانی اول و کودتای 1299 که به پایان سلطنت قاجار و شروع حکومت پهلوی منجر شد؛ دست خوش تحولات بسیار و منحل شدند تا اینکه با تلاش بازرگانان و فعالان اقتصادی بار دیگر تشکل بخش خصوصی تاسیس شد و این بار نام آن «اتاق تجارت تهران» گذاشته شد و ریاستش تا 6 سال برعهده حاح محمد حسین امین اضرب (فرزند حاج محمد حسن امین الضرب) بود. همزمان با این تحول در چند شهر دیگر ایران هم اتاق تجارت شکل گرفت.
در این بین نخستین قانون اتاق های تجارت در ایران در در 5 فصل و 35 ماده در سال 1309 به تصویب رسید؛ قانونی که در سال 1320 با پیوستن اتحادیه بازرگانان و اتحادیه اصناف به اتاق های تجارت و تشکیل «اتاق بازرگانی تهران» به قانون «قانون اتاق های بازرگانی» تغییر کرد. در کنار این نهاد در سال 1341 اتاق صنایع و معادن شکل گرفت و در نهایت در سال 1348 با تصویب مجلس اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن با هم ادغام شدند و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تاسیس شدند. همچنین باتوجه به اهمیت جایگاه بخش کشاورزی در تولید و اقتصاد ایران در سال 1390 حوزه کشاورزی هم به فعالیت اتاق ها اضافه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شکل گرفتند. در سال 1402 تعداد اعضای اتاق تهران به بیش 33 هزار عضو دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت) رسید و اتاق بازرگانی تهران بزرگترین اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران محسوب می شود.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
اتاق تهران قدیمی ترین و بزرگترین نهاد و تشکل بخش خصوصی در ایران محسوب می شود اتاق تهران در سال 1402 به سابقهای 140 ساله رسید. اتاق تهران که بخش مهمی از نبض اقتصاد کشور در آن جریان دارد به عنوان اصلیترین پارلمان بخش خصوصی در ایران شناخته می شود. همچنین اصلیترین شرکت های بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و معدنی ایران از مجموعه های بزرگ فولادسازی، پتروشیمی،خودروسازی، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری گرفته تا مجموعه های دانش بنیان و استارت آپی، کارخانه ها صنایع غذایی، نساجی، فرش و... عضو اتاق تهران هستند. علاوه بر این تعداد زیادی از تشکل های و اتحادیه بخش خصوصی نیز عضو اتاق تهران بوده و همکاری و هم افزایی گسترده ای با اتاق تهران دارند.
اتاق تهران بهدلیل فعالیتهای گسترده و خدمات متنوعی که به اعضا و فعالان و تشکلهای بخش خصوصی ارائه می دهد در ماه جولای 2021 (مرداد 1400) از سوی اتاق بازرگانی بین الملل (ICC) به عنوان فعال ترین اتاق بازرگانی دنیا انتخاب و معرفی شد. همچنین اتاق تهران در سال جاری میلادی در کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحد (آنسیترال) صاحب کرسی شد. اتاق تهران درسال جاری در رقابت با اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کل کشور هم به عنوان اتاق برتر انتخاب شد.
ساختار
هیأت نمایندگان اتاق تهران هر چهار سال یکبار با رای اعضا (دارندگان کارت بازرگانی یا عضویت اعم از حقیقی و حقوقی) برگزار میشود. در سال های بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 9 دوره انتخابات برگزار شده و سال آینده دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار می شود. در جریان انتخابات 40 نفر نماینده بخش خصوصی (16 نفر نماینده بخش بازرگانی، 14 نفر نماینده بخش صنعت، 4 نفر نماینده بخش معدن و 6 نفر نماینده بخش کشاورزی) با رأی گیری انتخاب می شوند. همچنین برای تعامل بیشتر فعالان بخش خصوصی با دولت به این جمع انتخابی در هر دوره 20 نماینده از سوی دولت (وزارت خانه های صنعت، معدن، تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی) هم اضافه می شوند که در مجموع 60 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران را تشکیل می دهند. هیات نمایندگان در هر دوره 5 عضو را به عنوان اعضای هیات رئیسه انتخاب کرده و ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم با رای اعضا انتخاب می شود.
رؤسای اتاق بازرگانی تهران
محمدحسین امین الضرب (1305 تا 1311)
حبیبالله امینالتجار (1311 تا 1312)
عبدالحسین نیکپور (1312 تا 1335)
ابوالحسن صادقی (1336 تا 1337)
علی وکیلی (1337 تا 1342)
محمد خسروشاهی (1342 تا 1348)
جعفر شریفامامی (1341 تا 1346)
طاهر ضیائی (1346 تا 1357)
علی اکبر محلوجی (1349 تا 1353)
عنایت بهبهانی (1354 تا 1357)
علینقی خاموشی (1358 تا 1381)
محمدرضا بهزادیان (1381 تا 1384)
محمد نهاوندیان (1384 تا 1385)
یحیی آل اسحاق (1385 تا 1394)
مسعود خوانساری (1394 تا 1401)
محمود نجفی عرب (1402 تا اکنون)
کمیسیون های تخصصی و مشورتی
معاونت امور کمیسیونها و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در راستای اهداف و وظایف واگذار شده، همواره تلاش نموده است تا با همکاری اعضا، کارشناسان، مشاوران و توان کارشناسی تشکلهای حرفهای حاضر در کمیسیونها، در چارچوب رویکردها و استراتژیهای کلان اتاق، اهداف و برنامههای خود را در دو حوزه کمیسیونهای تخصصی و هیئت نمایندگان، تنظیم و اجرا نماید.
کمیسیونهای تخصصی به عنوان یکی از مهمترین ارکان و بازوی مشورتی در حوزههای مختلف، تلاش برای بهبود محیط کسب و کار و کمک به روانسازی روند رفع مشکلات اعضای اتاق و ایجاد زمینه رشد و توسعه بنگاههای اقتصادی با شناسایی و ارائه راهکارهای متناسب میباشد.
هیئت نمایندگان نیز، با عضویت 40 نماینده بخش خصوصی از چهار گروه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی در هیئت نمایندگان اتاق تهران و همچنین حضور 20 نماینده دولتی در پارلمان بخش خصوصی، ظرفیت مناسب و کم نظیری را برای ارائه مشاوره به قوای سه گانه به منظور تسهیل فضای کسب وکار ایجاد کردهاست.
بر این اساس، اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران،در جلساتی که به طور منظم و ماهانه برگزار میشود، مسائل مهم حوزه کسب وکار را مورد واکاوی قرار داده و ضمن ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر اصول علمی اقتصاد، تصمیمات لازم را برای حل مسایل بخشخصوصی اتخاذ میکنند. این راهکارها البته حاصل جلسات اعضای هیئت نمایندگان، نمایندگان تشکلها و نمایندگان دولتی در قالب کمیسیونهای تخصصی به عنوان بازوهای فکری اتاق تهران است. کمیسیون های اتاق تهران به صورت تخصصی، بررسی و رفع مسائل و موانع پیش روی فعالان اقتصادی را مورد پیگیری قرار میدهند. علاقهمندان برای ارتباط با معاونت امور کمیسیونها و هیئت نمایندگان اتاق تهران می توانند از طریق پرتال خدماتی اتاق تهران اقدام کرده یا از طریق شماره تماس 1866 با این واحد تماس برقرار کنند.
کارت بازرگانی و کارت عضویت
فعالان اقتصادی و بخش خصوصی که شرکت ثبت شده دارند می توانند طبق قانون و با ارائه مدارک لازم کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق تهران را دریافت کنند.
کارت بازرگانی: یکی از اصلی ترین وظایف اتاق تهران اعطای کارت بازرگانی برای انجام امور تجارت خارجی به فعالان اقتصادی است و افراد و شرکت ها در تهران با داشتن کارت بازرگانی می توانند در حوزه تجارت خارجی فعالیت کنند. افراد متقاضی دریافت کارت بازرگانی باید مدارک لازم را در سامانه تجارت که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است بارگذاری کنند و بعد از تایید مراحل نهایی صدور و تمدید کارت بازرگانی از سوی اتاق تهران صورت میگیرد.
کارت عضویت اتاق تهران: اتاق تهران در سال های گذشته تلاش کرده تا با ارائه خدمات بیشتر و تسهیل شرایط؛ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بیشتری را تشویق به عضویت (حقیقی یا حقوقی) در بزرگترین پارلمان بخش خصوصی ایران کند. معاونت توسعه اتاق تهران که مسئولیت صدور و تمدید کارت بازرگانی را هم برعهده دارد با تسهیل شرایط عضویت، این امکان را برای تمام فعالان اقتصادی، صاحبان کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ، استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان، حتی کسبوکارهای خانگی و همه علاقمندان به دریافت خدمات اتاق فراهم آورده که بتوانند با ارائه مدارک لازم عضو اتاق تهران شوند. افراد متقاضی باید مدارک موردنیاز را در سامانه یکپارچه هوشمند کارت عضویت اتاقهای بازرگانی به آدرس https://cscs.chambertrust.ir/ بارگذاری کنند. همچنین افراد می توانند از طریق شماره تلفن 1866 و گفت و گو با کارشناسان اتاق تهران برای عضویت راهنمایی و مشاور دریافت کنند.
صدور گواهی مبدأ
گواهي مبدأ، سندي بین المللی است که به درخواست صادرکننده يا نماينده قانوني او براي تعيين مبدأ يک کالاي صادراتي در بیشتر کشورهای جهان از سوی اتاق های بازرگانی صادر می شود و اتاق تهران هم این مسئولیت را برعهده دارد. از نظر استانداردهاي گمرکي، تشخيص مبدأ يک کالاي صادراتي فرآيندي پيچيده بوده و پايه اساسي براي تعيين تعرفه ها و ساير شاخص هاي مهم تجارت فرامرزي به شمار مي رود.
خدمات واحد گواهي مبدأ اتاق تهران شامل: صدور گواهي مبدأ و فرم A ، تاييديه امضاي اسناد تجاري از جمله فاکتور فروش، سياهه تجاري، قراردادهاي بين المللي، گواهي بهداشت، گواهي قرنطينه نباتي، گواهي بازرسي، گواهي مصرف کننده نهايي (End-User) و ...، استعلام گواهي هاي مبدأ خارجي به درخواست بازرگان، پاسخ به استعلام هاي صورت گرفته از گمرکات و اتاق هاي بازرگاني ديگر کشورها در خصوص گواهي هاي مبدأ صادرشده در اتاق هاي بازرگاني تهران و شهرستان ها، آموزش و مشاوره اتاق هاي بازرگاني شهرستان ها به منظور ايجاد وحدت رويه در نحوه انجام کار و مشاوره به فعالان اقتصادی در خصوص نحوه صدور گواهي مبدأ، تاييد اسناد تجاري و کليه فرآيندهاي مرتبط با صادرات کالا می شود.
پنجره واحد فیزیکی شروع کسبوکار
اتاق تهران در سال های گذشته در جهت توسعه کسب و کارها در ایران و تسهیل فرآیندها و رفع موانع پیش روی راه اندازی کسب و کارها تعاملات گسترده ای را با دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برقرار کرده است. یکی از بزرگترین و مهم ترین دستاوردهای همکاری اتاق تهران با دولت و قوه قضاییه در زمینه رفع موانع پیش روی کسب و کارها ایجاد و راهاندازی «پنجره واحد فیزیکی شروع کسبوکار» است. این واحد از دهم خرداد 1399 کار خود را در ساختمان اتاق تهران آغاز کرد و در آن نمایندگانی از سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت ملی پست، روزنامه رسمی، سازمان ثبت احوال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در رأس آن اداره ثبت شرکتها حضور دارند و به طور مستقیم و فیزیکی به متقاضیان ثبت شرکت، خدمت ارائه میکنند. هماکنون تمام مراحل ثبت و تأسیس شرکت با «مسئولیت محدود» و «سهامی خاص» و «ثبت برند» در کمترین زمان ممکن در پنجره واحد انجام میشود. پیش از این متقاضیان برای ثبت شرکت ها باید به نهادها و سازمان های مختلف مراجعه می کردند. اتاق تهران قصد دارد با تعامل و هماهنگی با نهادهای مسئول در ادامه خدماتی دیگری مانند «ثبت علائم»، «ثبت تغییرات»، «ثبت شرکتهای سهامی عام» و «22 مجوز شروع کسبوکار» را هم در واحد « پنجره واحد فیزیکی شروع کسبوکار» فعال کند.
انواع خدمات مشاوره
اتاق تهران با دو هدف «تلاش درجهت رفع موانع کسبوکار» و «بسترسازی، بهبود و تسهیلگری فعالیت های اقتصادی» معاونت کسبوکار را ایجاد کرد و با بهره گرفتن از کارشناسان خبر در حوزه های مختلف همچون مالیات، تامین اجتماعی، مسائل حقوقی و... بهطور روزانه به اعضای اتاق، انجمنها و تشکلها، فعالان و دارندگان بنگاههای اقتصادی و کسبوکارها مشاوره ارائه می دهد. اتاق تهران هم اکنون انواع خدمات مشاوره در زمینه های «امور بانکی»،«دعاوی حقوقی بانکی»، «مدیریت مالی»، «امور مالیاتی»، «بیمه و تأمین اجتماعی»، «مقررات محیط زیست»، «قانون کار»، «امور گمرکی»، «صادرات و واردات»،«اصلاح ساختار مالی» و «ورشکستگی و انحلال بنگاه» را به اعضا ارائه میدهد. اعضا اتاق تهران می توانند به صورت حضوری، به صورت آنلاین (مراجعه به بخش خدمات مشاوره در وب سایت اتاق تهران) یا به صورت تلفنی (تماس با سامنه 1866 ) از خدمات مشاوره بهره برده و چالش هایشان را با کارشناسان کارآزموده هر بخش در میان بگذارند
پژوهشهای اقتصادی
آمارها، داده ها و تحلیل های دقیق اقتصادی، اجتماعی، بین المللی و... همیشه نقش کلیدی برای کسب و کارها و فعالان اقتصادی دارند و در واقع می توانند مسیر حرکت فعالان بخش خصوصی را روشن کنند؛ در این بین هر چقدر فعالان اقتصادی به داده ها و تحلیل های دقیق تر و کلیدی تری دسترسی داشته باشند می توانند برای کسب و کارهایشان تصمیمات بهتر و منطقی تری بگیرند. معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق تهران با انتشار گزارش های کاربردی و دقیق که با استفاده از دادهها و اطلاعات منابع معتبر رسمی داخلی و بین المللی تهیه می شوند تلاش می کند این نقش را برای فعالان اقتصادی و اعضا اتاق تهران بازی کند و چشم اندازها را روشن و تا حد ممکن پیش بینی پذیر کند. این معاونت اتاق تهران به منظور افزایش آگاهی فعالان بخش خصوصی از آخرین تحولات ایران و جهان در زمینه های گوناگون اقتصادی از جمله وضعیت بازار پولی و بانکی، وضعیت تجارت خارجی، عملکرد بودجه و رویدادهای حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات به طور مستمر اقدام به انتشار گزارشهای اقتصادی به زبان فارسی و انگلیسی، گزارشهای چندرسانهای و پژوهشهای اقتصادی میکند.
معاونت اقتصادی اتاق تهران همچنین در صورت درخواست صاحبان کسبوکار، آماده ارائه مشاوره آمار، اطلاعات اقتصادی و تجاری و مشاوره حوزه واردات و صادرات به آن ها است. علاوه بر این ها این معاونت اتاق تهران با حمایت از پایان نامههای دانشجویی در سال های گذشته تلاش کرده است جوانان نخبه کشور را به فراگیری علم و ریشه یابی چالش ها در زمینه های مرتبط و کاربردی با نیازهای بخش خصوصی تشویق کند.
خانه تشکلها
اتاق تهران در سال های گذشته تلاش کرده علاوه بر اینکه پارلمان بزرگ بخش خصوصی است به تشکل، تشکل های بخش خصوصی و خانه تشکل های اقتصادی هم بدل شود و با این هدف اقدام به ایجاد «خانه تشکلهاي اقتصادي اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزي تهران» کرده است. این خانه در واقع فضایی برای تعامل بیشتر اتاق تهران با تشکل های بخش خصوصی و ایجاد فضایی برای همکاری و هم فکری بیشتر تشکل های اقتصادی با یکدیگر است. خانه تشکل ها در اتاق تهران در واقع با هدف حمایت از تشکلهاي اقتصادي بخش خصوصی، توسعه و تقویت این نهادها، در اختیار قرار دادن عادلانه امکانات و فرصتها و ارتقا بهرهوري آن ها و اتاق تهران و همچنین همکاري هرچه بیشتر آن ها شکل گرفته است. گروه ها و فعالان اقتصادی میتوانند تشکل حوزه خود را با دامنه فعالیت استانی در اتاق تهران به ثبت برسانند و از خدمات و حمایت های اتاق تهران مانند ارائه فضایی برای دفتر اداری در خانه تشکلها برای دو سال، رزرو سالن برای برگزاری جلسات، همایش ها و دورههای آموزشی و ... بهره مند شوند.
معاونت امور بین الملل اتاق تهران
معاونت امور بین الملل اتاق تهران پل ارتباطی بین اتاق تهران با اتاق های بازرگانی دیگر کشورها، اتاق های مشترک خارجی، نهادها، سازمان ها و تشکل های بخش خصوصی خارجی، سفارت خانه ها و سفرای خارجی، اتاق بازرگانی بین الملل، نهادهای اقتصادی مرتبط با سازمان ملل و... است. اتاق تهران تاکید ویژه ای بر گسترده تر کردن روابط بین المللی اتاق داشته و کوشیده اند با توسعه دیپلماسی اقتصادی فضا را برای همکاری های مشترک اتاق تهران، اعضا و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران با دیگر کشورها و جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم کنند. اتاق تهران تفاهم نامه همکاری های مشترک با اتاقهای بازرگانی دیگر کشورها، اتاق اقتصاد، اتحادیه، مرکز بازرگانی و سرمایه گذاری، تشکل های خارجی و... امضا کرده است که از جمله آن ها می توان به تفاهم نامه با اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد، اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا آلمان، فدراسیون صنعت دانمارک، کنفدراسیون صنعت جمهوری چک، اتاق بازرگانی و صنعت برلین، اتاق بازرگانی و صنعت بوسان کره جنوبی ، شورای توسعه تجارت بین المللی چین-پکن و... اشاره کرد. همچنین اتاق تهران به دفعات میزبان هیات های اقتصادی، صنعتی، تجاری، بازرگانی از کشورها و اتاق های بازرگانی دیگر کشورها بوده و هیات های متعددی را هم به کشورهای مختلف از چین گرفته تا هند، پاکستان، عراق، ترکیه، آلمان، اتریش، چک، دانمارک و... اعزام کرده و شرایط را به گونه ای فراهم آورده که فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران بتوانند با همتایان خارجی (چه در زمان اعزام هیات و چه میزبانی از هیات) خود جلسات بی تو بی داشته و برای همکاری های مشترک رایزنی کنند. همچنین معاونت امور بین الملل اتاق تهران در دو سال گذشته و باوجود کرونا که امکان اعزام و میزبانی از هیات های خارجی را پیچیده کرد برای گسترش روابط در این شرایط اقدام به برگزاری تعداد زیادی وبینار با اتاق های بازرگانی و سازمان های دولتی و خصوصی خارجی کرد. در این بین معاونت امور بین الملل اتاق تهران کوشیده تا جایگاه اتاق تهران را اتاق بازرگانی بین الملل و سازمان ها و نهادهای بین المللی دیگر مانند سازمان ملل متحد و زیر مجموعه های اقتصادی و حقوقی آن ارتقاء دهد و در این میانه موفقیت های مهمی را هم کسب کرده است. اتاق تهران توانسته در شورای گواهی مبدا اتاق بازرگانی بین المللی، در کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل (به عنوان عضو ناظر) و در کارگروه ویژه شمول معلولیت در داوری بینالمللی اتاق بازرگانی بین المللی، کرسی کسب کند.
همچنین اتاق تهران کوشیده است از ظرفیت سفرای خارجی در ایران برای حل چالش های پیش روی همکاری های مشترک با دیگر کشورها و اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی بهره ببرد و در این زمینه دیدارها مشترک بسیار زیادی بین رئیس اتاق تهران با سفرای خارجی برگزار شده و درباره همکاری های مشترک تفاهم نامه های متعددی امضا شده است. علاوه بر این ها اتاق تهران میزبان نشست هم اندیشی سفرا و نمایندگان خارجی مقیم ایران با فعالان تجاری بخش خصوصی با هدف تقویت دیپلماسی اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام و برگزار کننده نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا با حضور سفرای عضو این اتحادیه اقتصادی هم بوده است.
مركز خدمات مشاوره سرمايهگذاري
توسعه اقتصادی کشورها بدون جذب سرمایه گذار به خصوص سرمایه گذاران خارجی و همکاری شرکت های داخلی آن کشور با شرکت های خارجی و بین المللی ممکن نیست و در این بین سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بین المللی برای حضور در هر کشوری از جمله ایران نیازمند کسب دانش و نگاهی جامع هستند. اتاق تهران برای تشویق سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران، معرفی فرصت های اصلی سرمایه گذاری در کشور و همچنین فراهم آوردن زمینه های همکاری های مشترک شرکت های داخلی با سرمایه گذاران و شرکت های خارجی اقدام به راه اندازی «مرکز خدمات مشاوره سرمایه گذاری» کرد. این مرجعی برای شناسایی فرصتهای عام و خاص سرمایهگذاری در کشور و اطلاعرسانی مناسب آن به سرمایهگذاران خارجی است. استفاده از مشاوران معتبر، رفع موانع سرمایهگذاری با همکاری نهادهای بینالمللی و تلاش برای بهبود رتبه اقتصاد ایران در ارزیابیهای مختلف بینالمللی از ماموریتهای این مرکز است. سرمایهگذاران و سرمایهپذیران میتوانند برای معرفی توانمندیها و ظرفیتهای پروژههای خود با این مرکز در تعامل باشند و اطلاعات لازم را از سایت http://cic.tccim.ir/ برای ارتباط با مرکز دریافت کنند.
مركز خدمات مشاوره سرمايهگذاري تاکنون تفاهم نامه های مشترکی با سازمان های سرمايه گذاری و موسسات معتبر بین المللی مانند EY، Delloite، Roland Berger، PCC-Uk، Ambrosetti وBosch امضا کرده است. همچنین تهيه نمونه طرح توجيهی سرمایه گذاری طبق الگوی سازمان ملل، تهیه نقشه راه سرمايه گذاری در كشور با همكاری موسسه رولند برگر، جمع آوری، پالایش و بروزرسانی پروژه های سرمایه گذاری در ایران و تدوین گزارش آزادی اقتصادی ایران به زبان انگلیسی با همکای موسسه فریزر و تاسیس دپارتمان ابتکار کمربند جاده از جمله اقدامات مهم مركز خدمات مشاوره سرمايهگذاري اتاق تهران بوده است.
جایزه امین الضرب
اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و بزرگترین نهاد و تشکل بخش خصوصی در ایران از سال 1395 اقدام به برگزاری جایزه امین الضرب کرد. این جایزه که شامل تندیس، نشان و لوح می شود به کارآفرینان برتر ایران اهدا می شود و اتاق تهران می کوشد تا این افراد را به عنوان الگو به جامعه معرفی کند. اتاق تهران با اهدا جایزه امین الضرب قصد دارد تا از تلاش های کارآفرینان حمایت کرده و امید به آینده را در جامعه تزریق کند. اتاق تهران تا کنون هر ساله از کارآفرینهای برتر کشور تجلیل کرده است، افرادی که هزاران شغل در ایران ایجاد کرده اند و برخی از آن ها تحولات مهمی را در حوزه های صنعتی، استارت آپی، اقتصادی و... در ایران رقم زده اند.
مرکز داوری اتاق
حل و فصل اختلافات تجاری و اقتصادی بین فعالان بخش خصوصی (داخلی و خارجی) همیشه از دغدغه های مهم آن ها محسوب می شود و در این بین کمک گرفتن از محاکم قضایی هم می تواند بسیار زمان بر و پر هزینه باشد، مرکز داوری اتاق تهران باتوجه به این شرایط و رفع چالش های احتمالی و مستند به «آییننامه تشکیلات مرکز داوری اتاق ایران» در اردیبهشتماه 1396 تأسیس شد. این مرکز با بهره گرفتن داوران زبده حقوقی و آشنا به روابط تجاری و عرفهای آن، اقدام به حل و فصل اختلافات تجاری داخلی و خارجی اعضای اتاق و اشخاص ثالث می کند. دفتر مرکز داوری اتاق تهران در عرصه بینالمللی نیز با تشکیل «کمیسیون امور بینالملل» تلاش می کند تا ضمن ارتقاء جایگاه بینالمللی، خدمات ویژه ای را به طور گسترده درباره قراردادهای تجاری بینالمللی ارائه دهد.
مؤسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با هدف توانمند سازی و افزایش بهره وری و گسترش فرهنگ شایستگی و رشد منابع انسانی و برای ارائه خدمات آموزشی به اعضاء، تشکل های اقتصادی عضو اتاق تهران و کارمندان اتاق، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط (SME)و... موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران (آیتک) را تاسیس کرد. این موسسه با برگزاری دوره های آموزشی منظم، هدفمند و ساختاریافته و با بهره گیری از روش آموزش بر مبنای شایستگی(CBT) و حضور اساتید ملی و بین المللی تلاش می کند نقشی سازنده در نزدیکی فضای کسب و کار با فضای آموزشی بازی کند. این موسسه با شعار «پیشگام در بهبود کسب و کار» اقدام به برگزاری دوره های مختلف آموزشی می کند. موسسه آموزش اتاق تهران با برگزاری دورههای آموزشی خود تلاش میکند تا ضمن رفع نیازهای آموزشی کاربردی و مهارتی فعالان اقتصادی، از طریق بهبود دانش، سطح اثرگذاری و رقابتپذیری شرکتها و بنگاههای اقتصادی را بهبود ببخشد. بخش آموزش اتاق تهران در سالهای گذشته در بیش از 1600 دوره آموزشی متنوع برگزار کرده است.
مدرسه کسبوکار تکاپو
مدرسه های کسب و کار یا (Business School) در سطح جهان برای توسعه ارتباط بین بنگاه ها و فعالان اقتصادی با دانشگاه ها و آموزش و تربیت مدیران حرفه ای و نخبه برای مدیریت کسب و کارها شکل گرفته اند و اتاق تهران هم با همین نگاه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که جزو 5 دانشگاه برتر ایران محسوب می شود؛ مدرسه کسب و کار تکاپو را در زمستان 1398 تاسیس کرد. تکاپو که بستری برای آموزش و تربیت مدیران خبره و کارآمد برای بنگاههای بخش خصوصی محسوب می شود، جزو نخستین مراکز آموزشی نسل چهارم کشور است و با رویکرد مسأله محوری، چالشها و موضوعات کسبوکارها و مسائل کلان کشور را احصا کرده و به مدیران بنگاه ها، خدمات آموزش مدیریتی در سطوح بالا و مشاوره ارائه می دهد. در کنار برگزاری دوره های آموزشی تکاپو اقدام به هدایت مدیران بنگاهها و انجام پروژههای پژوهشی باتوجه به نیازها و دغدغه های مدیران کسب و کارها هم می کند.
مسئولیت اجتماعی
توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشورها بدون کاهش فاصله اجتماعی، فقر و بهبود شرایط زندگی طبقات مختلف جامعه تحقق پیدا نخواهد کرد و این روزها علم اقتصاد بیش از هر زمانی به اثر پروانه ای تحولات پی برده است؛ بنابراین فعالیت ها و اهداف توسعه اقتصادی در هر کشوری و مجموعه اقتصادی باید با نگاه و ذهنی باز نسبت به مسئولیت اجتماعی تعیین و برنامه ریزی شود. اتاق بازرگانی تهران به عنوان نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی، متعهد به پیشبرد اهداف بخش خصوصی در راستای مسئولیت اجتماعی در جامعه است و ترویج و توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی را با مشارکت اعضا و تشکلهای اقتصادی در حوزههای مختلف در دستورکار خود قرار داده است.
در این مسیر اتاق شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی را پایه گذاری کرده تا با کمک خرد جمعی و دانش و تجربه اعضاء و تشکلهای اقتصادی در حوزه مسئولیت اجتماعی و ذینفعان بخش خصوصی برنامه ریزی های لازم برای ایجاد پویش های مختلف حمایتی فراهم شود. اتاق تهران در چند سال گذشته فعالیت های گسترده ای را در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرایی کرده است که از آن جمله می توان به پویش حمایت از مراکز درمانی و توزیع کالاها و تجهیزات پزشکی همچون ونتیلاتور در دوران کرونا و توزیع بسته های معیشتی به نیازمندان اشاره کرد. همچنین اتاق تهران در حوادث طبیعی سال های گذشته همچون سیل لرستان، گلستان و سیستان و بلوچستان و زلزله کرمانشاه همیشه کنار خانواده های آسیب دیده بوده و اقدام به توزیع بسته های غذایی، بهداشتی و وسایل مورد نیاز زندگی کرده است. اتاق تهران همچنین در طول های سال گذشته از بیش از 20 موسسه مردم نهاد غیردولتی و خیریه که در حوزه های کودکان، زنان آسیب دیده، معلولان و... فعالیت می کنند حمایت کرده و همکاری هایی مشترکی هم با بنیادهایی همچون محک و دفتر حمایت از کودکان و زنان سازمان ملل متحد (یونیسف) داشته است. اتاق تهران در سال جاری نبیاد نیکوکاری بازرگانان را هم تاسیس کرد.
بیمارستان بازرگانان
یکی از مهم ترین و منحصر بفرد ترین خدمات اتاق تهران در حوزه مسئولیت اجتماعی تاسیس و مدیریت بیمارستان بازرگانان در یکی از نقاط جنوبی شهر تهران برای ارائه خدمات با استاندارد و کیفیت بالا به عموم شهروندان به خصوص محرومان است. بیمارستان بازرگانان در 10 بهمنماه 1328 توسط اتاق تهران ساخته و راهاندازی شد و اکنون با تکیه بر اصول علمی و پیشرفته پزشکی، بهترین خدمات تشخیصی، توانبخشی و بهداشتی را با دارا بودن پیشرفتهترین تجهیزات و کادر درمانی مجرب به مراجعان ارائه میکند تا بهترین نتایج درمانی با بالاترین رضایت را به دنبال داشته باشد. در حال حاضر این بیمارستان که در سال های گذشته بازسازی و در سطح استانداردهای جهانی نوسازی شده؛ دارای بخشهای مختلف پزشکی هستهای، مراقبتهای ویژه، خدمات توانبخشی، زنان و زایمان، نوزادان، قلب، اتاق عمل، امآرآی، پرتودرمانی، آزمایشگاه و ... است. اتاق تهران در نظر دارد این بیمارستان را به مجهزترین و پیشرفتهترین مرکز درمانی پایتخت تبدیل کند. بیمارستان بازرگانان همچنین به اعضا اتاق تهران خدمات درمانی با تخفیف ارائه می دهد.
در بیمارستان بازرگانان از سال ۱۳۹۶ تا آذر ۱۴۰۲ تعداد ۶۸ هزار و ۳۶۴ نفر بیمار بستری، ۴۰ هزار و ۵۸۱ عدد جراحی و ۹۹ هزار و ۸۳ نفر مراجعه به اورژانس داشته است.
اطلاعرسانی و ارتباطات
یکی از بخش های پیشرو اتاق تهران در سال های گذشته حوزه روابط عمومی بوده و این بخش تلاش کرده تا پل ارتباطی بین مدیران و معاونان اتاق تهران با اعضا و برعکس باشد و تعاملات تنگاتنگی را هم بین اهالی رسانه با مسئولان و اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران و مردم برقرار کند. همچنین روابط عمومی اتاق تهران با داشتن سایت، فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و توییتر)، ساخت ویدیو کلیپ های متنوع، انتشار مجله و کتاب کوشیده است اتاق تهران را به فضایی شفاف و شیشه ای برای اعضا، فعالان اقتصادی و عموم جامعه و نهادها و سازمان های دولتی و حاکمیتی تبدیل و همیشه در سریع ترین زمان نسبت به اخبار و تحولات اتاق تهران اطلاع رسانی کند. این نگاه روابط عمومی اتاق تهران در ایجاد و بهره گرفتن از بسترهای متنوع ارتباطاتی و الکترونیکی و همچنین تعاملات گسترده با بخش های مختلف از اعضا گرفته تا رسانه ها و... باعث شده روابط عمومی اتاق تهران در سال های گذشته چند بار در سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و جشنواره برترین های روابط عمومی ایران به عنوان روابط عمومی برتر انتخاب شود. همچنین رئیس روابط عمومی اتاق تهران در جشنواره برترین های روابط عمومی ایران در سال جاری به عنوان یکی از مدیران برتر روابط عمومی در ایران انتخاب شد.
سایت و شبکه های اجتماعی اتاق تهران
سایت اصلی اتاق تهران https://www.tccim.ir/ ، مرجع اصلی معرفی و ارائه خدمات اتاق، اطلاعرسانی رویدادها و اخبار اتاق، و همچنین گزارشها خبری و آماری کاربردی برای فعالان اقتصادی است. تمام این محتوا در صفحه نخست یا در بخش های مختلف سایت خبری اتاق به طور روزانه عرضه میشود. همچنین اتاق در فضای تویتر، تلگرام و اینستاگرام فعال بوده و آخرین اخبار اتاق و تحولات اقتصادی را اطلاع رسانی کرده و اعضا و فعالان اقتصادی را در جریان برنامه های اتاق تهران قرار می دهد.
نشریه آیندهنگر
آیندهنگر، ماهنامه تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است که انتشارش از اسفندماه 1388 آغاز شده و به طور منظم هر ماه چاپ می شود. این نشریه هر ماه در شماره جدید خود مطالب متنوع اقتصادی داخلی و خارجی را در بخشهای خواندنی و جذاب «کارآفرین ایرانی»، «کتاب ضمیمه و راوی»، «آیندهپژوهی»، «آینده ما»، «توسعه و آکادمی»، «اکونومیست»، «تجربه و کارآفرین خارجی»، «نگاه»، «آینده» ، «روایت» و... تهیه، تولید و ترجمه می کند. تیم رسانه ای آینده نگر می کوشند تا با مقاله ها، گزارش ها، مصاحبه ها و مطالب ترجمه از نشریات بسیار معتبر جهانی مطالب تحلیلی و کاربردی و بروزی را با نگاه آینده پژوهانه در اختیار اعضا اتاق تهران، فعالان اقتصادی و مخاطبان خود قرار دهند؛ مطالبی که می توانند برای پیش برد کسب و کارهایشان مفید باشند. آرشیو کامل شمارگان این نشریه به صورت نسخه پیدیاف باکیفیت بالا و رایگان، روی سایت اتاق تهران برای همگان در دسترس است.
انتشار کتابهای اقتصادی
اتاق تهران در راستای افزایش دانش عمومی اقتصادی اعضای خود، فعالان اقتصادی و آحاد جامعه، کتابهایی در حوزههای مختلف اقتصادی، از تاریخ اقتصاد گرفته تا آشنایی با الفبای علم اقتصاد یا تجربههای دیگر کشورها، تالیف، ترجمه و منتشر کرده است. تمامی این کتابها در سایت اتاق معرفی شده و نسخه پیدیاف این کتابها نیز به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. نسخه کاغذی این کتابها نیز از طریق واحد انتشارات اتاق تهران قابل خرید است.
کتابخوان
اتاق تهران علاوه بر پیشبرد نهضت تالیف و ترجمه کتابهای کاربردی اقتصاد، در راستای توسعه و ترویج کتابخوانی نیز قدم برداشته و علاوه بر ارائه نسخههای پیدیاف و صوتی کتابها، نرمافزار «کتابخوان» را در سایت خود فعال کرده است که علاقمندان میتوانند از طریق آن به سهولت و با انتخاب دلخواه قلم، اندازه و میزان نور، کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنند.
خدمات ویژه اتاق تهران برای اعضا:
اتاق تهران در راستای بهبود کیفیت زندگی اعضا در حوزه های مختلف سلامت، بیمه، امور بانکی، رفاهی، ورزشی و... خدمات ویژه ای را به آن ها ارائه می دهد که شامل «بیمه بازرگان» و «بازرگانکارت» میشود.
بیمه بازرگان: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تفاهم نامه ای با بیمه آسیا به تمامی اعضا خدمات ویژه بیمه ارائه می دهد. مهمترین خدمت بیمه بازرگان، بیمه تکمیلی درمان است؛ ویژگی منحصربفرد این بیمه تکمیلی، ارائه خدمات به تمامی شرکتها فارغ از تعداد کارکنان آن (حتی یک نفر) است. به این ترتیب تمامی شرکتهای کوچک نیز میتوانند از خدمات بیمه تکمیلی درمان با فرانشیز 9 درصدی بهرهمند شوند. همچنین در قالب بیمه بازرگان علاوه بر بیمه تکمیلی درمان، خدمات بیمه بازنشستگی و سنوات، عمر، حوادث، شخص ثالث و بدنه خودرو و ... هم به اعضای اتاق تهران ارائه میشود.
بازرگان کارت: هر یک از اعضای اتاق تهران اعم از حقیقی و حقوقی میتوانند با عضویت در باشگاه اعضای اتاق تهران و دریافت «بازرگان کارت» یا همان «ایران کارت» ویژه اتاق تهران که بانک آینده آن را صادر می کند از مزایای ویژه ای بهرهمند شوند. این کارت علاوه بر اینکه از تمام قابلیتهای کارتهای بانکی عضو شتاب برخوردار بوده و در همه بانکها قابل استفاده است، شرایط را برای خریدهای روزمره اعضا با تخفیف فراهم کرده و دارندگان بازرگان کارت می توانند از خدمات اختصاصی مانند ترانسفر فرودگاهی و استفاده از CIP و VIP، استفاده از خدمات بسیاری از هتلها و رستورانها، مراکز تفریحی و ورزشی، مراکز خرید و... با تخفیف ویژه بهره مند شوند.